برترین فعالیت صنعت پوشاک چیست ؟ یک لباس ، از زمان ریسیده شدن نخ  تا هنگام عرضه آن، سیری بسیار طولانی را سپری می کند. سیری که دارای مراحلی گوناگون همراه با پیچیدگی های خاص خود بوده و هر مرحله شاخه هایی تخصصی در خود جای داده است. این سیر تولید تا مصرف لباس از فعالیت های تولید، خدمات و فروش تشکیل شده و به دلیل گستردگی آن، مشاغل زیادی به وجود آمده اند. آیا تا کنون به این موضوع اندیشیده اید که در این روند چه گروهی بیشتر از همه سود برده و فرصت های مناسب تری نسبت به فعالیت های دیگر دارند؟ ما در این مطلب قصد داریم تا فعالیتی را به شما معرفی کنیم که در دنیا جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و دارای اهمیت فوق العاده ای در صنعت پوشاک می باشد.

برترین فعالیت صنعت پوشاک ، فراتر از یک فعالیت

اعتقاد هر فردی در مورد اینکه برترین فعالیت صنعت پوشاک چیست و چه گروه هایی در صنعت پوشاک، دارای موقعیت های مناسبی بوده و بیشترین بهره وری را در این صنعت به خود اختصاص داده اند متفاوت است. این دیدگاه ها طی مشاهدات و تجربیات فردی به وجود آمده و مسلما هیچ پایه استدلالی محکمی ندارند. با کمی تغییر زاویه در نگاه و بررسی کلی این سیر، فعالیت هایی به چشم می خورند که شاید تا کنون به آن توجهی نشده باشد. گروه هایی در این صنعت وجود دارند که با مدیریت و جهت دهی به این روند، بیشترین سوددهی عایدشان می شود و نگاهی فراتر از یک فعالیت دارند. در ادامه به بررسی این فعالیت خواهیم پرداخت ولی قبل از آن نگاهی اجمالی به روند تولید تا عرضه صنعت پوشاک را در زیر به تصویر کشیده ایم.

زنجیره ی تولید تا مصرف صنعت پوشاک

 

تعریف و بررسی برترین فعالیت صنعت پوشاک

بگذارید با مثالی ساده ، این فعالیت را بررسی کنیم:

فردی را در نظر بگیرید که در صنایع نساجی یا تولید پوشاک دارای تاسیسات به خصوصی نیست.  ابتدا این فرد نخ مورد نظر خود را از کشورهای دیگر یا داخل ایران تهیه کرده و سپس به صورت کارمزدی نخ خود را توسط یک بافندگی به پارچه تبدیل می کند.

پس از آن به مراکز تکمیل و رنگرزی مراجعه نموده و پارچه خود را با رنگ و تکمیلی دلخواه به ثمر می رساند. بعد از این روند به سراغ تولیدی ها و تامین کنندگان ملزومات مراجعه و مارک، بروشور، خرج کار و افکت لباس را با برند خود تهیه می کند.

پارچه های حاصل شده در مرحله اول، همراه با افکت ها و مواردی که تهیه نموده را در اختیار یک تولیدکننده یا کارگاه خیاطی قرار داده و به صورت اجرتی سفارش تولید لباس می دهد. پس از سپری کردن این سیر، لباس های تولید شده با برند خود را در سطح فروشندگان و بنکداران ، بازاریابی و آن ها را به فروش می رساند. حال به این فرد چه می گویند؟ بازرگان؟ تولیدکننده؟ فروشنده؟ بازاریاب؟ این همان فعالیتی است که به دور از مشکلات و دغدغه های هر رشته، از مزایای آن ها بهره می گیرد.

بررسی این کسب و کار در ابعاد بزرگتر

برترین فعالیت صنعت پوشاک

در ابعادی گسترده تر، فعالیتی که مورد بررسی قرار داده ایم و از آن به عنوان برترین فعالیت صنعت پوشاک یاد می کنیم، در عناوین متفاوتی نمایان می شود که گاهی آن ها را (برند) می شناسیم. در برخی مواقع این دسته از کسب و کار در صنعت پوشاک به صورت عنصری ناشناخته و پنهانی فعالیت دارند.

این گروه، در حقیقت با مدیریت مجموعه فعالیت هایی در صنعت پوشاک به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از مزایای هر گروه بهرهمند شده و با دانش اقتصادی و تیم اجرایی خود، روندی را به دلخواه خود جهت دهی می کنند. حتما لازم نیست که همه ی فعالیت ها را در خود جای دهند یا به صورت مستقیم با آنها در ارتباط باشند. در بسیاری از مواقع این گروه با استراتژی های خاصی که دارند، از بهترین فعالان هر رشته استفاده و آن ها را مدیریت می کنند.

این کسب و کار در پوشاک احتیاج به چه چیزهایی دارد؟

  1. سرمایه کافی جهت اقدامات و سفارشات
  2. دانش نسبی نسبت به هرفعالیت و پیش نیازها
  3. دانش و تجربه عالی در زمینه اقتصادی و مدیریتی
  4. روابط قوی و شناخت بهترین گروه ها در شاخه های مربوطه
  5. برنامه ریزی و پلن کاری دقیق و حرفه ای همراه با تحلیل
  6. جوازهای لازم و نشان تجاری خاص جهت برندسازی

نگاه جهانی برترین فعالیت صنعت پوشاک

در دنیای پیرامون، بسیاری از برندهای لباسی که وجود دارند نیز از همین طریق به تجارت مشغول هستند. با بررسی برندهایی که بسیار معروف هستند و  رتبه های جهانی بسیار خوبی را از آن خود کرده اند، متوجه می شویم که تولیدات خیلی از آنها توسط کارخانجات متعددی در چین، بنگلادش و غیره به صورت قراردادی صورت گرفته و آنها عملا نقش مدیریتی را اجرا می کنند.